Giardia Lamblia

Klachten
Giardia lamblia is als eencellige parasiet berucht en wordt wereldwijd herkend als verwekker van diarree. Giardia lamblia is een parasiet die de dunne darm uitkiest als verblijf. Giardia veroorzaakt wereldwijd bij 200 miljoen mensen ziekte, met een jaarlijkse melding van een half miljoen nieuwe gevallen. In de Nederlandse huisartsenpraktijk wordt bij 5-14,6% van de mensen met chronische darmklachten Giardia lamblia gevonden. Bij kinderen ligt het percentage hoger.
Giardia behoort tot de flagellaten; de cellen hebben acht zweepdraden, waarmee zij zich voortbewegen als een vallend blad. Giardia lamblia kent twee vormen: de actieve vorm en de ingekapselde vorm.

giardia
Actieve vorm Giardia lamblia

Dunne darm
Daar de dunne darm voedsel opneemt, heeft infectie met deze parasiet meer gevolgen dan wanneer de dikke darm is aangedaan. Bij gezonde mensen absorberen de dunne darmvlokjes het voedsel, maar beschadiging van de darmwand vermindert de opname. Niet alleen voedsel, ook mineralen zoals ijzer gaan verloren; ijzergebrek veroorzaakt vermoeidheid door bloedarmoede. Onderzoek naar bloedarmoede wordt bij een positieve Giardia vondst aanbevolen.
Infectie kan jeuk en eczeem veroorzaken2.

Diagnose en behandeling
De diagnose kan worden gesteld door:
◊ De actieve vorm of de cyste van Giardia lamblia in de verse ontlasting op te sporen.
◊ Een immunochromatografische techniek waarbij specifieke parasitaire antigenen worden bepaald.
◊ qPCR, een analyse waarbij het DNA van de parasiet wordt opgespoord.
Daar de parasiet niet dagelijks wordt uitgescheiden, kan men, bij eenmalig onderzoek de diagnose missen.
Aanvullend onderzoek naar dikke darmparasieten is van belang bij aanhoudende buikklachten, zie Dientamoeba fragilis.

De voorgeschreven behandeling is Flagyl® (metronidazol) dat zeven tot tien dagen wordt gebruikt. 20 mg/kg per dag voor 7 dagen heeft 89% succes4.
Ook kan men behandelen door middel van een enkele dosering Fasigyn® (tinidazol). Dit is in de meeste gevallen afdoende om de parasiet te doden; 96% van de behandelde kinderen met een dosering (50 mg/kg) was parasietvrij3.
In ieder geval is een nacontrole noodzakelijk daar de kuur niet altijd aanslaat.

1. Garcia LS, Shimizu RY, Novak S, Carroll M, Chan F. Commercial assay for detection of Giardia lamblia and Cryptosporidium parvum antigens in human fecal specimens by rapid solid-phase qualitative immunochromatography.J Clin Microbiol. 2003 Jan;41(1):209-12

2. Nenoff P, Domula E, Willing U, Herrmann J. [Giardia lamblia - cause of urticaria and pruritus or accidental association?]Hautarzt. 2005 May 5

3.
Pengsaa K, Sirivichayakul C, Pojjaroen-anant C, Nimnual S, Wisetsing P. Albendazole treatment for Giardia intestinalis infections in school children.Southeast Asian J Trop Med Public Health. 1999 Mar;30(1):78-83