Helicobacter pylori en eenmaagslijmvliesontsteking

Helicobacter pylori en eenmaagslijmvliesontsteking.

Een maagslijmvliesontsteking wordt zeer vaak veroorzaakt door de bacterie Helicobacter pylori.
De meest voorkomende klachten bij besmetting met Helicobacter pylori zijn pijn in de maagstreek, die vaak toeneemt bij een lege maag, misselijkheid, opgeblazen gevoel, gebrek aan eetlust en soms braken. Een langdurige maagslijmvliesontsteking kan op den duur overgaan in een zogenaamde atrofische maagslijmvliesontsteking; de slijmvlieslaag aan de binnenkant van de maag is dan veel dunner dan normaal.
Helicobacter-infecties van de maag verhogen de kans op maagkanker. Jaarlijks zijn er wereldwijd 750.000 nieuwe gevallen en sterven aan deze ziekte een half miljoen mensen. Ook het gebruik van pijnstillers zoals diclophenac kan irritatie en ontsteking van  de maag veroorzaken.

Ontdekking
In 1983 ontdekten twee Australische artsen, Robin Warren en Barry Marshall, dat een maagzweer wordt veroorzaakt door een bacterie. In een ingezonden brief aan The Lancet schreven zij spiraalvormige bacteriën aan te treffen bij een groot aantal patiënten met een ontstoken maagwand. Aanvankelijk geloofde men deze theorie niet.
Dokter Marshall voerde daarom beroemde plan uit. Hij besmette zichzelf met de bacterie en kreeg een ernstige gastritis, waarop hij een antibioticum nam. Hij genas, waarmee het directe bewijs was geleverd. Wereldwijd wordt erkent dat maagzweren worden veroorzaakt door Helicobacter pylori. Barry Marshall won samen met Robin Warren in 2005 de Nobelprijs voor geneeskunde.

Helicobacter in de feces.
Fecesdiagnostiek wordt steeds vaker toegepast om op een betrouwbare manier Helicobacter pylori aan te tonen. Er hoeft dus geen bloed te worden afgenomen.  Men maakt gebruik van immunochromatografische test. Ook kan een PCR test worden uitgevoerd.
Daar veel mensen deze bacterie bij zich dragen is een positieve uitslag geen bewijs van een infectie. Wanneer mensen besmet raken met Helicobacter zal in 83% van de gevallen de infectie vanzelf overgaan.

Behandeling
Een infectie met Helicobacter pylori wordt behandeld met een kuur van twee verschillende antibiotica, daar de bacterie vaak niet wordt gedood wanneer er een soort wordt gebruikt. Daarbij wordt een maagzuurremmer voorgeschreven. Deze maagzuurremmer bevordert de genezing van het maagslijmvlies.
In verreweg de meeste gevallen wordt de bacterie gedood en verdwijnen de klachten. De bacterie is resistent tegen tal van antibiotica, daarom moet na de kuur controleonderzoek plaats vinden om te zien of de bacterie verdwenen is.